In Vlaanderen zijn er verschillende omgevingshandhavingsactoren actief, zowel op federaal,
gewestelijk, provinciaal, intergemeentelijk als gemeentelijk niveau. Gegevens over de uitvoering
van hun taken, zoals bijvoorbeeld de uitgevoerde controles en het ingezette instrumentarium,
worden momenteel hoofdzakelijk nog bijgehouden in de verschillende eigen
(dossieropvolgings)systemen van deze verschillende handhavingsactoren zonder dat deze al
systematisch worden gedeeld.
De noodzaak van enerzijds doorgedreven digitaliseren, gestructureerde data- en kennisdeling, en anderzijds monitoring en rapportering wordt tegenwoordig op verschillende fronten geuit
(rapport parlementaire onderzoekscommissie PFAS-PFOS1, studie stroomlijning inspectiediensten; aanbevelingen systeemaudit handhaving van Audit Vlaanderen, …).
Een eerste stap om tegemoet te kunnen komen aan deze noodzaak is het in kaart brengen van
de huidige en toekomstige databehoeften van de verschillende omgevingshandhavingsactoren en de mogelijkheden met betrekking tot uitwisseling en rapportering van deze gegevens. Met dit doel voor ogen ging het departement Omgeving een samenwerkingsovereenkomst aan met DigitaalVlaanderen/ Athumi voor het uitvoeren van een analyse naar de databehoeften van de omgevingshandhavingsactoren, rekening houdend met de functionaliteiten die (zullen) worden ontwikkeld in het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) en handhavingsdata noodzakelijk voor het Vastgoedinformatieplatform (VIP).